Πόσο υπέροχο είναι να γράφεις όμορφα γράμματα και μέσα από την καλλιγραφία μου, θέλω να το τονίζω και να το λέω παντού. Να μάθουν όλοι να γράφουν όμορφα. Όχι μόνο σε επαγγελματικό επίπεδο, αλλά σε καθημερινό επίπεδο.
Είναι χαρά, είναι καλαισθησία, είναι ανάγκη να μεταφέρεις καθημερινά ομορφιά.  Τη χρειαζόμαστε. Έτσι είναι και η καλλιγραφία, μία καθημερινή ομορφιά.

Θα ήθελα, όμως, να επισημάνω και ένα μεγάλο και σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζω και εγώ, μέσω της καλλιγραφίας και των μαθημάτων που κάνω, αλλά και οι δάσκαλοι και οι γονείς και γενικά όλοι όσοι διαβάζουμε κείμενα. Παιδιών και ενηλίκων.

Το μεγάλο πρόβλημα είναι η ορθογραφία ή μάλλον η ανορθογραφία.  Γιγαντώνεται μέρα με τη μέρα και  θα πρέπει να προβληματίσει όλους, τους γονείς, τους δασκάλους, όλους όσους διαβάζουν.

Παρακάτω, παραθέτω κάποιες λέξεις γραμμένες ανορθόγραφα, δείτε πόσο ακυρώνεται η καλλιγραφία και τελικά πόσο δεν παίζει καθόλου ρόλο να γράφουμε όμορφα γράμματα, αν είμαστε ανορθόγραφοι.

Τι είναι τώρα αυτός ο «αντηδραστοικός» ;;;;;;

 

Τον τελευταίο καιρό, ειδικά στο διαδίκτυο, διαβάζω κείμενα-σχόλια-απόψεις.  Το λιγότερο που θα μπορούσα να κάνω, διαβάζοντάς τα, είναι να τραβάω τα μαλλιά μου.
Δεν το πιστεύω αυτό που βλέπω, δεν μπορώ να διανοηθώ ότι υπάρχουν άνθρωποι που γράφουν τόσο ανορθόγραφα. Αναρωτιέμαι, δεν το ξέρουν; δεν το συνειδητοποιούν; δεν τους το λέει κανείς;
Πώς γίνεται κάποιος να γράφει:   » κ εγό θαίλο να πέξω πωδόσφερο την παρασκεβή» ;;;
Ας αναφέρω, επίσης, ότι πολλοί, λόγω της ανικανοτητάς τους να γράφουν ανορθόγραφα, αναγκάζονται να γράφουν είτε σε greeklish, είτε να γράφουν τις λέξεις συντμημένες πχ το «τι κάνεις» το γράφουν «τ κνς» !!!!!!

Γνωρίζω και πιστεύω ότι το σύστημα της παιδείας μας  έχει καταντήσει (ή μάλλον το έχουν καταντήσει) τέτοιο, ώστε να επιδιώκει πλέον να καλλιεργεί μόνο αγράμματους και όχι άνθρωπους με κουλτούρα, διανόηση, καλλιέργεια, πνεύμα και όλα τα θετικά που θα πρέπει να μαθαίνουν τα παιδιά μας στο σχολείο. Αυτό, βέβαια, είναι μία άλλη,  σοβαρή συζήτηση.

Όπως σταμάτησαν το μάθημα της καλλιγραφίας από τα σχολεία τη δεκαετία του 70 και δημιούργησαν μαθητές δύσγραφους και ορνιθοσκαλιστές (που έλεγαν παλιά οι δάσκαλοί μας), έτσι και με τη γλώσσα μας, προσπαθούν να την καταστρέψουν, μη δίνοντας πλέον σημασία στην ορθογραφία, ώστε να μας εκπαιδεύσουν να είμαστε τελείως αγράμματοι. Να μην ξέρουμε γιατί γράφουμε μία λέξη όπως τη γράφουμε και αν κάνουμε λάθος «εντάξει δεν έγινε και τίποτα».
Η εκπαίδευση αγράμματων και εδώ, στην ορθογραφία, συνεχίζεται με πάθος.

 

Πώς να διαβάσεις αυτή τη λέξη και τι να καταλάβεις;;;;

 

Δεν είναι απαραίτητο κάποιος να γίνει επιστήμονας για να μάθει να γράφει  σωστή ορθογραφία και  όμορφα γράμματα. Δεν είναι όμορφο και ένας χειροτέχνης να είναι ορθογράφος και καλλιγράφος; Η ορθογραφία και η καλλιγραφία δεν είναι προνόμιο μόνο των «γραμματιζούμενων» (για να χρησιμοποιήσω λέξη που έλεγαν οι παλιότεροι). Τη σημερινή εποχή και με τέτοιες ευκολίες στη μάθηση, όπως το διαδίκτυο,  όλοι πρέπει να είναι καλλιεργημένοι. Τα παλαιότερα χρόνια οι άνθρωποι ούτε βιβλία μπορούσαν να αγοράσουν, ούτε ιντερνετ είχαν, ούτε τόση απλόχερη πληροφόρηση.

 

Και εδώ θα ήθελα να τονίσω το πολύ σημαντικό: «Ορθογραφία και καλλιγραφία πάνε μαζί». Πρέπει να πηγαίνουν μαζί.  Είναι άσχημο να βλέπεις κάποιον να γράφει υπέροχα γράμματα αλλά οι λέξεις του να είναι εντελώς ανορθόγραφες. Η όλη προσπάθεια της καλλιγραφίας ακυρώνεται αμέσως, με την ανορθογραφία του κειμένου (και την ασυνταξία βέβαια).

Εδώ θα μπορούσαμε να πούμε «Η καλλιγραφία σε μάρανε» !!!

 

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ

Θα ήθελα να δώσω μερικές εύκολες συμβουλές κυρίως στους γονείς των παιδιών, ειδικά του δημοτικού γιατί από εκεί ξεκινά η παιδεία. Οι συμβουλές αυτές ισχύουν  και στους ενήλικες που έχουν εντοπίσει ότι έχουν πρόβλημα ορθογραφίας και θα ήθελαν να το βελτιώσουν.

  • Ξεκινήστε να μάθετε στο παιδί σας νωρίς ορθογραφία. Από την πρώτη δημοτικού ήδη. Μην το αμελείτε, από τότε ξεκινά η εκπαίδευσή τους, τουλάχιστον όσον αφορά τη σωστή γραφή.
  • Διαβάζετε (ή βάλτε το παιδί σας να διαβάζει) ένα μικρό κείμενο ανάλογα τις δυνατότητές σας. Το παιδί του δημοτικού, εννοείται δεν μπορεί να διαβάσει ψυχολογία. Οπότε, ένα κείμενο ανάλογα την ηλικία του κάθε ατόμου. Η οπτική εικόνα βοηθά το μυαλό σας να «φωτογραφίζει» τις λέξεις και να τις θυμάται σωστά.  Το μικρό παιδί, είναι καλύτερα να διαβάζει το κείμενο δυνατά, ώστε να μαθαίνει σωστή σύνταξη, σημεία στίξης και ορθοφωνία.
  • Αντιγράφετε τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα ένα κείμενο (και πάλι ανάλογα τη δυνατότητα του ατόμου) 5-10 σειρές (ή 2-3 αν είναι παιδί). Μόνο αντιγραφή. Μαζί με την προηγούμενη άσκηση, η φωτογραφία των λέξεων, γίνεται εμπειρία πλέον.
  • Πείτε σε κάποιον να σας πει προφορικά μερικές δύσκολες λέξεις για να γράψετε. Αν είστε μόνος σας, ακούστε τις από τηλεόραση ή ραδιόφωνο. (Οι γονείς λένε τις λέξεις στα παιδιά). Αυτό θα σας βοηθήσει ώστε να κάνετε ένα τεστ και να διαπιστώσετε σε ποιες λέξεις κάνετε λάθος, αυτό θα το διασταυρώσετε κατόπιν από το λεξικό. Τις λέξεις που κάνατε λάθος, γράψτε τις επανάληψη ακόμη 5 φορές. Τη επόμενη μέρα, ξαναγράψτε τις, ώστε να δείτε αν τις θυμάστε σωστά.
  • Θα έχετε πάντοτε ένα λεξικό δίπλα σας. Θα διαβάζετε τυχαία 3-5 λέξεις. Αυτό θα σας βοηθήσει να βλέπετε πώς γράφετε σωστά μία λέξη, αλλά θα σας βοηθήσει, επίσης,  να μάθετε την ερμηνεία της, αντίθετες λέξεις, συνώνυμα κλπ. Τη συγκεκριμένη άσκηση οι γονείς μπορούν να την κάνουν στα παιδιά τους λέγοντάς τους λέξεις προφορικά, τα παιδιά να τις γράφουν και κατόπιν εξηγώντας τους τι σημαίνουν.
  • Πριν γράψετε κάτι, αν δεν είστε σίγουροι για την ορθογραφία, συμβουλευτείτε το λεξικό.
    Οι γονείς να ελέγχουν τα γραπτά των παιδιών τους πριν τα παραδώσουν στο σχολείο ή ακόμη καλύτερα να βάζουν τα παιδιά τους να γράφουν πρώτα στο πρόχειρο, να γίνονται οι διορθώσεις στις λάθος λέξεις κι έπειτα να γράφουν το κείμενο στο καλό τετράδιο.
  • Μην επιτρέπεται στο παιδί σας (και οι μεγάλοι εννοείται) να γράφει greeklish ή συντμημένες λέξεις
  • Επανάληψη, επανάληψη, επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως…  όπως έλεγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι

Μην αφήνετε τη γλώσσα μας, μην είστε ανορθόγραφοι, αγαπήστε την ομορφιά…. είναι θέμα παιδείας… χρειαζόμαστε σήμερα όσο ποτέ ανθρώπους καλλιεργημένους…