Το μελάνι που ρέει από την πένα είναι ρευστό και έντονο. Έτσι, όταν γράφουμε καλλιγραφικά επάνω στο χαρτί θα πρέπει να προσέχουμε την ποιότητα του χαρτιού, διαφορετικά το αποτέλεσμα απογοητεύει.

Στην καλλιγραφία χρησιμοποιούμε ειδικά χαρτιά τα οποία βοηθούν για το καλύτερο αποτέλεσμα.
Αν, λοιπόν, θέλετε να γράψετε κάποιο κείμενο καλλιγραφικά θα πρέπει να προσέχετε το χαρτί. Είναι πολύ σημαντικό.
Όσο πιο κατάλληλο το χαρτί τόσο καλύτερα για το αποτέλεσμα αλλά και για τον χρόνο που θα χρειαστεί να γραφεί.
Ένα “δύσκολο” χαρτί ,  “παιδεύει”  τον καλλιγράφο και πιθανόν να μην φανεί όμορφα  το κείμενο.

Αν θέλετε να  διαλέξετε εσείς το χαρτί, βάση του γούστου σας, έχετε υπόψη σας  να έχει όσο το δυνατόν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

1. Να είναι βαρύ σε γραμμάρια. Όσο πιο βαρύ τόσο καλύτερο. Το μελάνι επάνω σε ένα βαρύ χαρτί “γράφει” καλύτερα και η γραφή δεν διαπερνά την πίσω όψη του χαρτιού, όπως επίσης, δεν απλώνει.
Και όταν λέμε βαρύ χαρτί εννοούμε χαρτί άνω των 120 γραμμμαρίων τουλάχιστον. Αν μάλιστα θέλετε να υπάρχει ζωγραφική επάνω στο χαρτί, τότε  αυτό θα πρέπει να είναι 250 γρμ και άνω.
Επίσης, ένα βαρύ χαρτί δεν σκίζεται εύκολα, με αποτέλεσμα να μην έχετε φθορές εν ώρα εργασίας αλλά να αντέχει και στο χρόνο.

3. Να μην είναι υπερβολικά ανάγλυφο. Επάνω στο ανάγλυφο χαρτί η πένα “σκαλώνει”. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το μελάνι να πιτσιλάει κι έτσι να υπάρχει μεγάλη απώλεια αποτυχημένων χαρτιών. Ένα πρόβλημα που εμφανίζεται πολύ έντονα στα φάκελα των προσκλητηρίων. Ένα σαγρέ χαρτί μπορεί να είναι εντυπωσιακό αλλά δύσκολο στη χρήση του.
Όσο πιο λείο είναι το χαρτί, τόσο καλύτερα γλιστράει η πένα επάνω του.

γ. Να μην είναι illustration χαρτί. Σε ένα τέτοιου τύπου χαρτί το μελάνι δεν στεγνώνει καθόλου εύκολα. Αντίθετα απλώνεται κάνοντας μουτζούρες. Επιπλέον αποτυχημένες προσπάθειες.

4. Ο χρωματισμός του χαρτιού να μην είναι έντονο σκούρο. Η αλήθεια είναι ότι οι εταιρίες που κατασκευάζουν μελάνια, έχουν κάνει άψογη δουλειά στα μαύρα μελάνια απ΄ότι στα πολύχρωμα. Έτσι, αν πάρετε ένα ανοιχτόχρωμο χαρτί, συνήθως χρησιμοποιείται μελάνι σκουρόχρωμο, που όχι μόνο φαίνεται καλύτερα το κείμενο αλλά έχει και πολύ καλύτερη ποιότητα.
Αυτό δεν σημαίνει ότι σε ένα σκούρο χαρτί δεν θα δοθεί λύση, χρησιμοποιώντας ένα λευκό ή ανοιχτόχρωμο μελάνι, δεν είναι, όμως η ίδια απόδοση με ένα σκούρο μελάνι.

5. Αποφεύγετε τα χαρτιά με πόρους. Μπορεί να φαίνονται χειροποίητα και να είναι εντυπωσιακά, όμως  ρουφάνε το μελάνι και το απλώνουν επάνω στο χαρτί, ό,τι χειρότερο στην καλλιγραφία

Το σωστό χαρτί βοηθά να υπάρχει εύστοχο, άμεσο, οικονομικό  και τελικά όμορφο αποτέλεσμα.